1.3 Ontwikkelingen op 't Schrijverke
'Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst', is een gezegde dat sinds mensenheugenis bestaat. En het moet gezegd, die toekomst was generaties lang voorspelbaar en uitgestippeld. Door de opkomende technologie en een veranderend maatschappijbeeld is men daar de laatste tijd flink wat anders tegenaan gaan kijken. Onze kinderen leren in de 21ste eeuw. Een tijd waarin door de maatschappij andere vaardigheden als belangrijk worden gezien. De beschikbaarheid van moderne communicatiemiddelen, het leven in een multiculturele samenleving en de opkomst van begrippen als burgerschap en duurzaamheid hebben veel invloed op onze samenleving. Dat mensen vanuit allerlei culturen daardoor op elk moment en waar ook ter wereld in contact kunnen komen met anderen, informatie kunnen delen en kunnen samenwerken, heeft een gigantische impact op het leren van nu en het functioneren later.
Wie vandaag voorop loopt, kan morgen wellicht al aan een inhaalslag beginnen. Zo geldt dat ook voor het onderwijs. Kinderen vaardig maken om zich in de toekomst staande te houden, vraagt nogal wat, bij een steeds veranderende horizon. Wij als team proberen continu zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van de maatschappij en er ons onderwijs op aan aan te passen voor een zo stevig mogelijke basis voor alle leerlingen.
Professionalisering
Om leerlingen optimaal te laten ontwikkelen, is het van belang dat ook onderwijspersoneel zich blijft ontwikkelen en zich meebeweegt in de nieuwste, evidence-informed inzichten binnen het onderwijs. Zowel op didactisch vlak, als op pedagogisch vlak. Deze professionalisering gebeurt zowel op individueel niveau, als op teamniveau. Alle werknemers stellen een Persoonlijk OntwikkelPlan met daarin ambities op, welke periodiek besproken wordt met de leidinggevenden (PDCA). Opgedane kennis en expertises van leerkrachten worden in dialoog gedeeld met collega's, zodat door te leren van en met elkaar de onderwijspraktijk continue 'gefinetuned' wordt. In het schooljaar 2021-2022 vindt daarnaast externe bijscholing door bureau Tweemonds plaats, gericht op onze slogan: 'Uitdagend onderwijs waar toekomstgericht leren centraal staat'. We reflecteren o.a. in deze workshops op ons handelen en onderzoeken in de praktijk of kinderen genoeg betrokken zijn. Ook staan we stil bij de vraag: Wat moet ons onderwijs na 8 schooljaren opgeleverd hebben en wat leren we daarbij van elkaar? We richten de mogelijkheid in om met kinderen in gesprek te gaan en om bij elkaar te gaan kijken (collegiale visitatie).
Cultuureducatie met kwaliteit
Cultuureducatie met Kwaliteit is de overkoepelende term voor een stukje nascholing waaraan teambreed wordt deelgenomen. Via voorlichting, workshops en praktijkgerichte opdrachten wordt de opgedane kennis overgebracht op de leerlingen. Ons streven is dat alle leerlingen van 't Schrijverke als ze de basisschool verlaten kennis hebben genomen van:
* cultureel erfgoed in Goirle
* musea in de omgeving
*kunst, muziek, drama, dans, literatuur, vanuit verschillende invalshoeken
De doelstellingen en opbrengsten van schooljaar 2021-2022 binnen kunst- en cultuureducatie:
-
We maken verbinding tussen cultuureducatie op 't Schrijverke ICT - projectonderwijs - onderzoeksgroep - sociaal emotioneel
-
We willen het team nog meer verbinden met cultuuronderwijs.
-
We borgen cultuuronderwijs en de ontwikkelingen binnen onze school.
-
Traject CMK3 zal worden opgezet.
-
We richten samen met de techniekcoördinatoren een creatieve techniekruimte in.
Cultureel erfgoed / burgerschap
Muziek dans drama
Kindcentrum Groote Akkers
Peuterplein
Brabants Verkeersveiligheidslabel
Beweegonderwijs
Buitenklas
Nieuwe doe- speel- en ontdektuin langs kleuterlokalen
(P)aula
Digitale ontwikkelingen
Doelstellingen en opbrengsten voor 2021-2022:
- Een duidelijk visie wegzetten op het gebied van ICT. Dit moet ons extra houvast geven in keuzes die we maken/zullen gaan maken als het gaat om ICT in combinatie met ons dagelijkse onderwijs in de klas. Dit traject wordt begeleid vanuit Schoolupdate. Daarbij is het de bedoeling dat we het team verder meenemen in dit geheel.
- De middelen op het gebied van ICT verder uitbreiden.
- Leerlijn ICT onderzoeken en integreren
- Leerlingen beschikken over vaardigheden om informatie op internet te zoeken en om 'in the cloud' te werken.
Rapportage
In 2020-2021 is een enthousiaste onderzoeksgroep (leerkrachten) gestart met evidence-informed onderzoek naar rapportage, met als doel de rapportage te verbeteren en beter aan te laten sluiten op het onderwijs dat in de loop der jaren ontwikkelingen heeft doorgemaakt. Een proces dat de komende jaren zal blijven lopen, om zo steeds de rapportage te finetunen.We hebben een rapport ontwikkeld waarin nog steeds veel persoonlijke woorden gericht zijn aan uw kind. Daarbij is ruimte gekomen voor een stukje eigenaarschap en reflectie van uw kind zelf en ruimte voor foto's van de afgelopen periode. Bovendien zijn de cijfers verdwenen en is de weergave van de ontwikkeling op de verschillende vakgebieden wat meer kindgericht geworden. Behaalde cijfers voor de methodetoetsen blijven uiteraard nog steeds zichtbaar in het ouderportaal van ParnasSys. Tot slot worden de behaalde CITO-scores in grafiekweergave toegevoegd als bijlage aan het rapport. In de nieuwe rapportmap vindt u onder het tabblad 'Info' een toelichting op de onderdelen van het nieuwe rapport. De map zelf gaat de gehele schoolloopbaan mee. U mag de map thuis bewaren, we zullen op tijd aangeven wanneer de map weer mee naar school mag om het volgende rapport toe te voegen. De implementatie van een nieuw rapport vraagt natuurlijk ook om een zorgvuldige evaluatie. We zullen niet alleen als leerkrachten met elkaar evalueren, maar ook met de kinderen en met u als ouders. Op een later moment zullen we u dus nog vragen naar uw bevindingen rondom het nieuwe rapport en aanpassingen in volgende rapporten zijn dan ook zeker nog niet uitgesloten. Al met al zijn wij trots op ons nieuwe rapport dat aansluit bij de kernwaarden van onze school: een rapport dat de passie voor het onderwijs aan uw kind uitdraagt, dat vanuit een positief gestemde basishouding gericht is aan uw kind, dat aandacht heeft voor de verbondenheid met anderen én een rapport dat bovenal recht doet aan onze hardwerkende leerlingen die altijd in beweging zijn.
Sociaal Emotionele Ontwikkeling
Dit schooljaar kiezen we ervoor om de week van 17 januari 2022 in te richten als themaweek "De week van het gedrag". In het schooljaar 2022-2023 willen we ook aan het begin van het schooljaar een themaweek gedrag optuigen: visueel maken waar we mee bezig zijn, het gevoel van samen, zichtbaar maken voor leerlingen en ouders dat er aandacht aan wordt besteed, motiverend en inspirerend voor collegae. Daarnaast is ook binnen dit domein een onderzoeksgroep (leerkrachten) actief, die zich richt op het versterken van zelfregulering en zelfreflectie bij kinderen, o.a. ten behoeve van een positief zelfbeeld en vergroten van eigenaarschap. Dit wordt gedaan door wetenschappelijk onderbouwde theorie te koppelen aan de praktijk en inzichtelijk te maken wat we al doen en wat beter kan op dit vlak.
Rekenen
Een nieuwe rekenmethode is sinds dit schooljaar bij ons op school actief. De keuze, na grondig en gedegen onderzoek, is gevallen op WIG-5. Dat vraagt om een gedegen plan van implementatie. De rekencoördinator is in grote mate verantwoordelijk en zij neemt coaching en begeleiding voor haar rekening. Ze organiseert plenaire bijeenkomsten ter versterking van de didactiek binnen dit domein en evalueert met het MT.
Lezen
Leerlingenraad
Continu proberen we verbeteringen aan te brengen binnen de school, zowel fysiek als op onderwijsinhoudelijk vlak. Hierbij doen we zorgvuldig onderzoek. Daar mogen we natuurlijk de input van belangrijkste groep betrokkenen niet vergeten: de leerlingen zelf. Sinds dit schooljaar is daarom een nieuwe club betrokken leerlingen actief in de leerlingenraad, o.l.v. een leerkracht. Samen praten ze over uiteenlopende schoolzaken en stellen daarbij vragen aan elkaar en hun achterban: Zijn we tevreden? Wat vinden we fijn en wat kan beter? Hoe zouden wij dit dan graag zien en wat is mogelijk? Door deze input mee te nemen in onze besluiten, hopen we het welbevinden van onze leerlingen hoog te houden.
NPO
Het Nationaal Programma Onderwijs stelt ons in staat om de komende twee schooljaren een verfijning aan te brengen op ons leren en ontwikkelen. We maken werk van het op maat brengen van het gewenste onderwijsniveau van onze kinderen en doen dit veelal door de instructie op verschillende manieren te verstevigen: inzet onderwijsassistenten, klassenverkleining, individuele instructie, werken in groepjes, digitale leermiddelen maar ook door onze eigen vaardigheden te vergroten. Dit laatste d.m.v. teamscholing maar ook d.m.v. beeldcoachings-trajecten gericht op het leerkracht-handelen. Deze beeldcoaching wordt verzorgd door Sabine Lemmens (www.wijsbekeken.nl). Kindgesprekken
Vanuit de NPO-financiering is het ook mogelijk om dit schooljaar te faciliteren in tijd voor kind-gesprekken. Tijdens deze gesprekken zal met name gericht worden op het welbevinden en relaties op school: de basis voor motivatie en ontwikkeling (Ryan & Deci, 2002). Hierbij worden ouders betrokken in de voorbereidingsfase, d.m.v. samen met het kind te reflecteren op welbevinden en relaties op school (m.b.v. stellingen uit leerlingvolgsysteem ZIEN!). Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een goede relatie en samenwerking met de ouders van een school van positieve invloed op de ontwikkeling, de prestaties, de betrokkenheid en het welbevinden van kinderen (o.a. Hattie, 2014; Marzano, 2014; Pameijer, 2012). De reflectie dient als leidraad voor het gesprek dat gevoerd wordt tussen leerkracht en kind.
Doelen:
-
Versterken relatie leerkracht-leerling
-
Inzicht in pedagogisch klimaat: Waar liggen sterktes/zwaktes? Wat zijn de oorzaken?
-
Analyse van de gesprekken biedt leerkracht (en IB) richting voor interventies ter verbetering van het klimaat in de groep (individueel/klassikaal)
-
Versterken 'gouden driehoek' (kind-leerkracht-ouder)/ samenwerking met ouders